Po co mi księga znaku?

Masz gotowy projekt logo, a grafik proponuje Ci również księgę znaku, która stanowi dodatkowy koszt i zastanawiasz się czy warto o nią poprosić i do czego tak naprawdę jest Ci potrzebna?

Zacznijmy od tego czym jest księga znaku? Jest to zbiór wszystkich zasad stosowania twojego logotypu w przyszłości – przede wszystkim opis budowy logo, jego pole ochronne, kolorystyka znaku, kolory firmowe, wersje znaku itp. Taka księga znaku jest to najbardziej podstawowy „brand book” jaki możemy otrzymać. Nieco szerszy zawiera przykłady jak należy stosować znak oraz ewentualnie podstawowe projekty np. plakatu, czy bilboardu. Bardzo rozbudowana księga Corporate Identity zawiera szczegółowe opracowania oraz tzw. Key visual czyli szablon projektów na podstawie których będziemy tworzyć kolejne grafiki potrzebne do firmy z użyciem logo i logotypu. (www, samochody, reklama zewnętrzna itp). Czasami księga znaku obejmuje również projekt graficzny piktogramów, a nawet elementy małej architektury.

Ale czy to wszystko jest mi potrzebne przecież nie jestem wielką firmą, która potrzebuje tych wszystkich elementów? Oczywiście, może tak być, ale jeśli nie jesteś ogromna firmą i tak warto zainwestować w podstawowy brandbook, który podpowie Ci jak stosować twoje logo. Nie ma oczywiście obowiązku posiadania Księgi Znaku, jednak bardzo ona ułatwia nam życie, pozwala na kontrolę nad nowo powstałymi elementami identyfikacji, pod kątem ich zgodności z założonymi wskazówkami.

A oto 5 powodów dlaczego warto posiadać księgę znaku?

  • Nie musisz się już więcej martwić, że twoje logo nie zostanie zastosowane na jakichkolwiek grafikach lub w przestrzeni w sposób niedozwolony. Masz pewność, że ktokolwiek otrzyma księgę znaku, będzie wiedział jak Twoje logo stosować na materiałach graficznych.
  • Określenie typografii dobranej do logo oraz kolorystyki, czy też wybranych patternów pozwala na zachowanie ogólnej spójności i feelingu firmy, jaki chcemy przekazać grupie odbiorców.
  • Identyfikacja wizualna wzbogacona o klucz wizualny (key visual), który dokładnie określa layout twoich grafik pozwala na swobodną edycję potrzebnych w danym momencie grafik.
  • Gotowe rozwiązania graficzne pozwalają na edycję gotowej grafiki lub podpowiedź jak nowy element identyfikacji wykonać.
  • Szczegółowo opracowana księga znaku daje nam przewagę nad konkurencją i stawia wyżej w branży.

Pamiętaj, że warto wzbogacić swoje logo o księgę znaku, a także pełny branding, który stanowi zbiór zasad i wytycznych dotyczących Twojej marki. Logo to tak naprawdę tylko wierzchołek góry lodowej. Jeżeli chciałbyś, aby Twoja firma prezentowała się na najwyższym poziomie i była spójna, to zainwestuj raz i ciesz się pięknem swojej marki nie popadając w dodatkowe koszty. Raz dobrze wykonana praca, będzie Ci służyła na lata.

Jednak pamiętaj, że tak jak i Ty się zmieniasz tak i Twoja firma ciągle się ewoluuje, dlatego jeśli na początku brakuje Ci budżetu po prostu działaj, zacznij od logo. A z czasem postaw na jakość i dobrze wykonaną pracę graficzną. Pamiętaj, że „Zadaniem projektanta jest znaleźć właściwą historię i mądrze ją opowiedzieć.”

Ps. Wielkie firmy zaczynały od takich znaków:

   

Logo: Apple, Microsoft, Nintendo, Wikipedia

Działaj i niech Ci się wiedzie!

Jak powinny wyglądać dobrze zaprojektowane marki? Sprawdź moje realizacje!

Autor tekstu: Agnieszka Krasicka

Prowadzi firmę MALOF design, projektant graficzny, ilustrator, specjalista w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy.

Zdjęcia do artykułu: https://pixabay.com/

Zobacz pozostałe wpisy

Formularz kontaktowy

Zarezerwuj termin współpracy

Napisz kilka słów o swoim projekcie i jak mogę Ci pomóc.

Kontakt