Zadźwoń: 511 126 236

Dlaczego kolor jest ważny w kreowaniu wizerunku Twojej marki?

Zastanawiałeś się jak kolory wpływają na odbiór naszej rzeczywistości? I jaki wpływ mają na nasze samopoczucie? Kolory nie tylko są obecne w naszym życiu przy wyborze np. ubioru, ale mają na nas wpływ również w momencie wyboru danej marki. Nigdy nie zastanawiało Cię, dlaczego niektóre produkty są kupowane częściej, a inne w ogóle? Bardzo istotną rzeczą w wyborze danego produktu jest kolorystyka. To ona określa nasze nastroje, tęsknoty, a nawet głęboko skrywane problemy i potrzeby psychiczne. 

Dobrze dobrane kolory wywołują skojarzenia i mogą być potężną bronią w kreowaniu marki i wizerunku. Źle dobrane natomiast, mogą spowodować u odbiorcy zupełnie nieoczekiwany odbiór. Kolory wywołują także określone zachowania fizyczne, mogą podnosić lub obniżać ciśnienie, koncentrować uwagę i przyspieszać czas reakcji. tym wiadomo na przykład, że ciepłe kolory są lepsze w pozyskiwaniu uwagi, niż kolory zimne.

 

Zamów projekt u MALOF >

 

Kolor w projektowaniu logo ma ogromną moc, bo potrafi:

  • przyciągać uwagę do jakiegoś elementu
  • eksponować wyjątkowość
  • uwypuklać treść/wzmacniać jej wydźwięk
  • porządkować zawartość
  • zwiększać czytelność

 

A więc co oznaczają kolory?

red logo

 

Czerwień - Wywołuje adrenalinową reakcję, stymuluje do działania i podejmowania szybkich decyzji.
Jasna czerwień – podkreśla radość, pasję, seksualność, miłość
Różowy – romantyczność, miłość, przyjaźń
Ciemna czerwień – wigor, siła woli, gniew, przywództwo.

 

 

yellow logo

 

Żółty - Sprzyja jasności myśli i zapamiętywaniu, wywołuje przyjemne ciepłe uczucia.
Jasny żółty – radość, świeżość, bezpieczeństwo; wpadający w zieleń może wywoływać niepokój
Ciemny, głęboki żółty – bogactwo.

 

 


orange logo

 

Pomarańczowy - Kojarzy się otwartością, przedsiębiorczością, młodością, lecz również
nieodpowiedzialnością.
Jasny pomarańcz – zdrowie, świeżość, jakość, siła
Ciemny pomarańcz – luksus, podejrzliwość, pobudza apetyt
Złoty – prestiż, wysoka jakość.

 

zielone logo

 

Zielony - Symbolizuje wzrost, harmonię, świeżość i płodność. Kojarzony z naturą.Jasna zieleń – młodość, energia
Głęboka, ciemna zieleń – wiarygodność, rozwój ekonomiczny, ambicja
Oliwkowa zieleń – prostolinijność, pokój.

 

 

 

niebieskie logo

 

Niebieski - Ma działanie uspokajające. Statystycznie jest to najbardziej lubiana ze wszystkich barw.
Jasny niebieski – zdrowie, zrozumienie, miękkość
Ciemny niebieski – wiedza, moc, spójność, stabilizacja.

 

 

 

fioletowe logo

 

Fiolet - Kojarzony jest ze skłonnością do kompromisu, ale także z tajemnicą.
Jasny fiolet – nastrój marzycielsko-nostalgiczny
Głęboki, ciemny fiolet – śmierć, powaga
Fiolet o czerwonym zabarwieniu (magenta) – dramaturgia, energia
Fiolet o odcieniu śliwkowym – magia, tajemniczość.

 

 

brązowe logo

 

Brąz - Skojarzenie brązu z kolorem ziemi i drewna daje poczucie komfortu i bezpieczeństwa. Naturalne właściwości brązu są odczuwane jako surowe, ekologiczne, związane z ciężką pracą.
Brąz – zaufanie, bezpieczeństwo, natura, komfort, pracowitość.

 

 

 

 

szare logo

 

Szary - Najbardziej neutralny ze wszystkich kolorów, może być postrzegany jako niezobowiązujący, lecz także formalny, dostojny.
Szary – zamożność, formalność, dostojność, pracowitość, wyrafinowanie, kompetencja
Srebrny – technologia, precyzja, kontrola.

 

 

 

 

czarne logo

 

Czarny - Ekstremalny, niepoznawalny, dominujący dzięki gęstości i kontrastowi. Tajemniczość czerni jest postrzegana jako ekskluzywna, formalna, sugerująca władzę, wyższość i godność. Daje poczucie perspektywy i głębi. Największą agresywność oraz moc uzyskuje się przez zestawienie czarnego z czerwonym lub pomarańczowym. Zaletą czerni jest to, że wchodzi w korelację z wieloma innymi kolorami.

 

 

 

BIAŁE LOGO

 

Biały - Podstawą potęgi bieli jest jej apodyktyczność i czystość. Przywodzi na myśl duchową władzę i pełnię. Daje złudzenie światła, zimna, chłodu, optycznie powiększa objętość.Na tle kolorowej, a zwłaszcza czarnej powierzchni, biel wydaje się kojąca, czysta i dostojna.

 

 

 

odcień nasycenie jasnośćWarto jednak pamiętać, że kolor to nie tylko barwa, ale również jej cechy:

  • odcień czyli jakość
  • nasycenie czyli intensywność
  • jasność czyli relacja ze światłem.

 

Jak dobrać kolory? 

Bardzo ważne przy projektowaniu logo jest spójność kolorystyczna. Warto określić swój wizerunek już na początku i trzymać się go. Dobrze zaprojektowane logo powinno opierać się na góra 3 kolorach, które idealnie uzupełniają się i tworzą spójny wizerunek.

 

Dobierz kolory i stwórz swój projekt u MALOF >

koło barw

 

Kolory dobierane są na podstawie koła barw. Podstawowy podział rozróżnia kolory ciepłe (odcienie żółtego, czerwień, sjena, karmin) oraz zimne (odcienie niebieskiego, fiolet, zieleń). Ułożone na tzw. kole barw, kolory ciepłe, ułożone obok siebie, stają na przeciwko kolorów zimnych (również umieszczonych jeden obok drugiego). Paleta barw z tej samej grupy zwana jest sąsiadującymi, a te, które leżą po stronie przeciwnej, nazywane są kolorami dopełniającymi. Można spotkać wiele kom bi nacji kolorów, które uważane są za szczególnie udane. Są to tzw. kolory harmonijne i składają się one z dwóch lub więcej barw o stałej relacji w kole kolorów. Warto skorzystać z usług profesjonalnego projektanta graficznego, ale wiedza o kolorystyce może nam się przydać przy konsultowaniu i wyborze projektu.

 

malof design

 

Z przyjemnością pomogę Ci dobrać kolorystkę do Twojej marki >

 

Podsumowując o czym warto pamiętać?

  • ważna jest czytelność kolorów względem siebie
  • kolorystyka firmy czy branży powinna być wytyczną
  • warto trzymać się spójności kolorystycznej
  • najlepiej używać 2-3 kolorów i ich odcieni

 

 

 

 

 

Autor tekstu: Agnieszka Szarzec

Prowadzi firmę MALOF design, projektant graficzny, ilustrator, specjalista w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy.

 

 

Zdjęcia do artykułu: https://pixabay.com/

 

Jakim kolorem jest Twoja firma?

11 maja 2020

Media Społecznościowe

Dodatkowe menu:

2020 MALOF design / wszystkie prawa zastrzeżone.

 

malofdesign@gmail.com

+48 511 126 236

Napisz do mnie: