Typografia jest wszędzie, widzimy ja w internecie, czytając np. ten tekst, na ulicy, widząc znaki drogowe, billboardy, wreszcie w publikacjach drukowanych np. w książkach. Przede wszystkim typografia powinna spełniać daną funkcjonalność, a nie być jedynie ciekawą formą, czy ozdobą projektu. Dobrze zastosowany krój pisma powinien być czytelny dla odbiorcy i zastosowany zgodnie z jego przeznaczeniem.
Ale co powinieneś wiedzieć Ty, jako człowiek, który nie musi znać się ani na projektowaniu fontów, ani na ich zastosowaniu?
Warto wiedzieć, że dobry projektant graficzny zastosuje w jednym projekcie nie więcej niż 3 kroje pisma, w tym nie więcej niż 1 ozdobny. Tak naprawdę najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie 1 fontu w kilku odmianach. Co to znaczy? Znaczy to tyle, że dany krój posiada kilka tzw. „grubości” pisma (1 rodzina pisma) np. odmianę: regular, bold, heavy, light itd. Zobacz poniżej jak to wygląda na przykładzie.
Drugim ważnym aspektem szczególnie przy projektowaniu całego brandingu jest charakter danego kroju pisma. Bardzo ważnym jest, aby posiadał on cechy charakteru odpowiednie do danej marki. Inny font zastosujemy w projektowaniu logo dla zakładu pogrzebowego, a inny dla restauracji czy hotelu. Każdy krój pisma jest trochę jak obraz, posiada cechy, które wywołują u nas konkretne emocje. Dlatego też przekaz lingwistyczny nie może kłócić się z przekazem wizualnym, powodując u nas sprzeczne komunikaty w mózgu. Zobacz poniżej jak wyglądają źle dobrane fonty do danego komunikatu.
Powinieneś również wiedzieć, że są fonty które świetnie nadają się do logotypów, ale nie sprawdzają się w tekstach ciągłych i odwrotnie. Warto więc zastanowić się czy krój pisma zastosowany w logo nadaje się do złożenia np. całej oferty twojej firmy? Czy nie warto dobrać innej typografii, która będzie uzupełnieniem do całości Twojej marki. Pamiętaj również że to co ustalisz z projektantem graficznym, zostanie umieszczone i doprecyzowane w księdze znaku. Wtedy będziesz mieć świadomość, że ani Ty ani nikt inny nie pomyli się przy stosowaniu typografii w kolejnych projektach graficznych. Pamiętaj, że Twoja marka to przede wszystkim wywołanie odpowiedniego wrażenia (odpowiedni feeling) i dbałość o całokształt. Na to też ma wpływ typografia, która powinna być spójna we wszystkich materiałach dotyczących Twojej firmy. Stosuj więc zawsze i wszędzie krój pisma, który został dobrany do Twojej marki.
Podsumowując o czym warto pamiętać?
- nie więcej niż 3 kroje pisma, w tym nie więcej niż 1 ozdobny
- cechy charakteru kroju pisma powinny być tożsame z charakterem Twojej firmy
- krój pisma zastosowany w logo, warto poszerzyć o font, stanowiący dopełnienie całości
- zawsze i wszędzie stosuj fonty dobrane do Twojej firmy
Autor tekstu: Agnieszka Krasicka
Prowadzi firmę MALOF design, projektant graficzny, ilustrator, specjalista w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy.
Zdjęcia do artykułu: https://pixabay.com/