Dlaczego kolor jest ważny w kreowaniu wizerunku Twojej marki?
Zastanawiałeś się jak kolory wpływają na odbiór naszej rzeczywistości? I jaki wpływ mają na nasze samopoczucie? Kolory nie tylko są obecne w naszym życiu przy wyborze np. ubioru, ale mają na nas wpływ również w momencie wyboru danej marki. Nigdy nie zastanawiało Cię, dlaczego niektóre produkty są kupowane częściej, a inne w ogóle? Bardzo istotną rzeczą w wyborze danego produktu jest kolorystyka. To ona określa nasze nastroje, tęsknoty, a nawet głęboko skrywane problemy i potrzeby psychiczne.
Dobrze dobrane kolory wywołują skojarzenia i mogą być potężną bronią w kreowaniu marki i wizerunku. Źle dobrane natomiast, mogą spowodować u odbiorcy zupełnie nieoczekiwany odbiór. Kolory wywołują także określone zachowania fizyczne, mogą podnosić lub obniżać ciśnienie, koncentrować uwagę i przyspieszać czas reakcji. tym wiadomo na przykład, że ciepłe kolory są lepsze w pozyskiwaniu uwagi, niż kolory zimne.
Kolor w projektowaniu logo ma ogromną moc, bo potrafi:
- przyciągać uwagę do jakiegoś elementu
- eksponować wyjątkowość
- uwypuklać treść/wzmacniać jej wydźwięk
- porządkować zawartość
- zwiększać czytelność
A więc co oznaczają kolory?
Czerwień – Wywołuje adrenalinową reakcję, stymuluje do działania i podejmowania szybkich decyzji.
Jasna czerwień – podkreśla radość, pasję, seksualność, miłość
Różowy – romantyczność, miłość, przyjaźń
Ciemna czerwień – wigor, siła woli, gniew, przywództwo.
Żółty – Sprzyja jasności myśli i zapamiętywaniu, wywołuje przyjemne ciepłe uczucia.
Jasny żółty – radość, świeżość, bezpieczeństwo; wpadający w zieleń może wywoływać niepokój
Ciemny, głęboki żółty – bogactwo.
Pomarańczowy – Kojarzy się otwartością, przedsiębiorczością, młodością, lecz również
nieodpowiedzialnością.
Jasny pomarańcz – zdrowie, świeżość, jakość, siła
Ciemny pomarańcz – luksus, podejrzliwość, pobudza apetyt
Złoty – prestiż, wysoka jakość.
Zielony – Symbolizuje wzrost, harmonię, świeżość i płodność. Kojarzony z naturą.Jasna zieleń – młodość, energia
Głęboka, ciemna zieleń – wiarygodność, rozwój ekonomiczny, ambicja
Oliwkowa zieleń – prostolinijność, pokój.
Niebieski – Ma działanie uspokajające. Statystycznie jest to najbardziej lubiana ze wszystkich barw.
Jasny niebieski – zdrowie, zrozumienie, miękkość
Ciemny niebieski – wiedza, moc, spójność, stabilizacja.
Fiolet – Kojarzony jest ze skłonnością do kompromisu, ale także z tajemnicą.
Jasny fiolet – nastrój marzycielsko-nostalgiczny
Głęboki, ciemny fiolet – śmierć, powaga
Fiolet o czerwonym zabarwieniu (magenta) – dramaturgia, energia
Fiolet o odcieniu śliwkowym – magia, tajemniczość.
Brąz – Skojarzenie brązu z kolorem ziemi i drewna daje poczucie komfortu i bezpieczeństwa. Naturalne właściwości brązu są odczuwane jako surowe, ekologiczne, związane z ciężką pracą.
Brąz – zaufanie, bezpieczeństwo, natura, komfort, pracowitość.
Szary – Najbardziej neutralny ze wszystkich kolorów, może być postrzegany jako niezobowiązujący, lecz także formalny, dostojny.
Szary – zamożność, formalność, dostojność, pracowitość, wyrafinowanie, kompetencja
Srebrny – technologia, precyzja, kontrola.
Czarny – Ekstremalny, niepoznawalny, dominujący dzięki gęstości i kontrastowi. Tajemniczość czerni jest postrzegana jako ekskluzywna, formalna, sugerująca władzę, wyższość i godność. Daje poczucie perspektywy i głębi. Największą agresywność oraz moc uzyskuje się przez zestawienie czarnego z czerwonym lub pomarańczowym. Zaletą czerni jest to, że wchodzi w korelację z wieloma innymi kolorami.
Biały – Podstawą potęgi bieli jest jej apodyktyczność i czystość. Przywodzi na myśl duchową władzę i pełnię. Daje złudzenie światła, zimna, chłodu, optycznie powiększa objętość.Na tle kolorowej, a zwłaszcza czarnej powierzchni, biel wydaje się kojąca, czysta i dostojna.
Warto jednak pamiętać, że kolor to nie tylko barwa, ale również jej cechy:
- odcień czyli jakość
- nasycenie czyli intensywność
- jasność czyli relacja ze światłem.
Jak dobrać kolory?
Bardzo ważne przy projektowaniu logo jest spójność kolorystyczna. Warto określić swój wizerunek już na początku i trzymać się go. Dobrze zaprojektowane logo powinno opierać się na góra 3 kolorach, które idealnie uzupełniają się i tworzą spójny wizerunek.
Dobierz kolory i stwórz swój projekt u MALOF >
Kolory dobierane są na podstawie koła barw. Podstawowy podział rozróżnia kolory ciepłe (odcienie żółtego, czerwień, sjena, karmin) oraz zimne (odcienie niebieskiego, fiolet, zieleń). Ułożone na tzw. kole barw, kolory ciepłe, ułożone obok siebie, stają na przeciwko kolorów zimnych (również umieszczonych jeden obok drugiego). Paleta barw z tej samej grupy zwana jest sąsiadującymi, a te, które leżą po stronie przeciwnej, nazywane są kolorami dopełniającymi. Można spotkać wiele kom bi nacji kolorów, które uważane są za szczególnie udane. Są to tzw. kolory harmonijne i składają się one z dwóch lub więcej barw o stałej relacji w kole kolorów. Warto skorzystać z usług profesjonalnego projektanta graficznego, ale wiedza o kolorystyce może nam się przydać przy konsultowaniu i wyborze projektu.
Z przyjemnością pomogę Ci dobrać kolorystkę do Twojej marki >
Podsumowując o czym warto pamiętać?
- ważna jest czytelność kolorów względem siebie
- kolorystyka firmy czy branży powinna być wytyczną
- warto trzymać się spójności kolorystycznej
- najlepiej używać 2-3 kolorów i ich odcieni
Autor tekstu: Agnieszka Krasicka
Prowadzi firmę MALOF design, projektant graficzny, ilustrator, specjalista w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy.
Zdjęcia do artykułu: https://pixabay.com/