Typografia jest wszędzie, widzimy ja w internecie, czytając np. ten tekst, na ulicy, widząc znaki drogowe, billboardy, wreszcie w publikacjach drukowanych np. w książkach. Przede wszystkim typografia powinna spełniać daną funkcjonalność, a nie być jedynie ciekawą formą, czy ozdobą projektu. Dobrze zastosowany krój pisma powinien być czytelny dla odbiorcy i zastosowany zgodnie z jego przeznaczeniem.
Ale co powinieneś wiedzieć Ty, jako człowiek, który nie musi znać się ani na projektowaniu fontów, ani na ich zastosowaniu?
Warto wiedzieć, że dobry projektant graficzny zastosuje w jednym projekcie nie więcej niż 3 kroje pisma, w tym nie więcej niż 1 ozdobny. Tak naprawdę najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie 1 fontu w kilku odmianach. Co to znaczy? Znaczy to tyle, że dany krój posiada kilka tzw. „grubości” pisma (1 rodzina pisma) np. odmianę: regular, bold, heavy, light itd. Zobacz poniżej jak to wygląda na przykładzie.
![](https://malof.pl/wp-content/uploads/typografia_Obszar-roboczy-1.png)
Drugim ważnym aspektem szczególnie przy projektowaniu całego brandingu jest charakter danego kroju pisma. Bardzo ważnym jest, aby posiadał on cechy charakteru odpowiednie do danej marki. Inny font zastosujemy w projektowaniu logo dla zakładu pogrzebowego, a inny dla restauracji czy hotelu. Każdy krój pisma jest trochę jak obraz, posiada cechy, które wywołują u nas konkretne emocje. Dlatego też przekaz lingwistyczny nie może kłócić się z przekazem wizualnym, powodując u nas sprzeczne komunikaty w mózgu. Zobacz poniżej jak wyglądają źle dobrane fonty do danego komunikatu.
![](https://malof.pl/wp-content/uploads/typografia-02.png)
Powinieneś również wiedzieć, że są fonty które świetnie nadają się do logotypów, ale nie sprawdzają się w tekstach ciągłych i odwrotnie. Warto więc zastanowić się czy krój pisma zastosowany w logo nadaje się do złożenia np. całej oferty twojej firmy? Czy nie warto dobrać innej typografii, która będzie uzupełnieniem do całości Twojej marki. Pamiętaj również że to co ustalisz z projektantem graficznym, zostanie umieszczone i doprecyzowane w księdze znaku. Wtedy będziesz mieć świadomość, że ani Ty ani nikt inny nie pomyli się przy stosowaniu typografii w kolejnych projektach graficznych. Pamiętaj, że Twoja marka to przede wszystkim wywołanie odpowiedniego wrażenia (odpowiedni feeling) i dbałość o całokształt. Na to też ma wpływ typografia, która powinna być spójna we wszystkich materiałach dotyczących Twojej firmy. Stosuj więc zawsze i wszędzie krój pisma, który został dobrany do Twojej marki.
Podsumowując o czym warto pamiętać?
- nie więcej niż 3 kroje pisma, w tym nie więcej niż 1 ozdobny
- cechy charakteru kroju pisma powinny być tożsame z charakterem Twojej firmy
- krój pisma zastosowany w logo, warto poszerzyć o font, stanowiący dopełnienie całości
- zawsze i wszędzie stosuj fonty dobrane do Twojej firmy
![](http://malof.pl/wp-content/uploads/malof-stopka-21a_Obszar-roboczy-1-3-1024x1024.png)
Autor tekstu: Agnieszka Krasicka
Prowadzi firmę MALOF design, projektant graficzny, ilustrator, specjalista w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy.
Zdjęcia do artykułu: https://pixabay.com/