Zastanawiałeś się kiedyś co sprawia, że niektóre logotypy zapadają nam w pamięć a pozostałe znikają pośród wielu innych? To pytanie zadaje sobie wiele przedsiębiorców, którzy pragną, aby ich marka była rozpoznawalna i przynosiła dochody. Warto zapamiętać, że znakomite logotypy zarabiają, a słabe to nieuświadomione koszty. Warto też uzmysłowić sobie, że logo jest jedną z najważniejszych wizytówek Twojej firmy i może być odbierane źle, jak nieodpowiednio noszone ubranie do danej sytuacji. Zanim zaczniesz zastanawiać się jakie powinno być Twoje logo, zastanów się jakie wartości lub cechy chcesz przekazać swoim odbiorcom?
Od czego zacząć? Każda szanująca się firma projektowa powinna zacząć od rozmowy i wypełnienia briefu projektowego, który jest bardzo ważnym, pierwszym etapem budowania logo. Na tym etapie powinniśmy omówić cechy logotypu, wartości jakimi kieruje się firma, konkurencję i określić grupę docelową.
Umów się na bezpłatne konsultacje
w sprawie Twojego nowego logo!
Następnym etapem jest stworzenie tablic inspiracji, (tzw. moodboardu) które określą stylistykę, w jakiej powinniśmy się obracać podczas procesu twórczego. Pamiętaj: nie istnieją perfekcyjne logotypy, są jedynie takie, które odpowiadają potrzebom Twojej grupy docelowej. Niezmiernie ważna jest tutaj wiedza projektanta, który potrafi dobrać odpowiednie kolory, typografię i kształty, tak aby osiągnięto założone cele.
Zobacz moje prace
i skontaktuj się ze mną
Spróbujmy więc odpowiedzieć: jakie powinno być dobre logo?
- Proste, czyli takie które posiada odpowiednią liczbę elementów i jest czytelne zarówno w małej skali (np na długopisie), a także na ogromnym billboardzie.
- Rozpoznawalne, czyli proste i wyróżniające się w odpowiedni sposób.
- Ponadczasowe, czyli takie które będzie aktualne nawet za 50 lat. Spójrz na logo: Coca-Coli lub Nike. Mimo, iż mają swoje lata, nadal są aktualne i na czasie.
Pamiętaj: mniej znaczy więcej! Czasem wystarczy mały symbol, lub odpowiedni kolor aby podkreślić cechy Twojego logotypu. Rozbudowane grafiki nie sprawdzą się jako logo, bo nie będą ani zapamiętane, ani możliwe do wykonania na małych elementach. Znający się na rzeczy projektant graficzny zaproponuje Ci logo, z odpowiednio dobraną typografią, która ma swój charakter idealnie pasujący do Twojego biznesu. Litery są jak ludzie, również mają odmienne cechy i charaktery. Pamiętaj, że nie powinno stosować się więcej niż dwóch krojów pisma, a nazwa powinna być łatwa do odczytania.
Ważna przy projektowaniu jest również psychologia koloru. To właśnie kolor mówi nam o logo bardzo wiele. Nie zawsze jednak wystarczy sam wybór barwy, ale warto zwrócić uwagę na jasność i nasycenie danego koloru.
Nie używaj gotowych grafik, i modnych chwilowo zabiegów graficznych, nie słuchaj innych, posłuchaj siebie i swoich wartości oraz propozycji przedyskutowanej z projektantem. Trzymaj się tego co ustaliliście, a osiągniesz to co chciałeś.
Nie czekaj! Zamów twoje wymarzone logo już dziś.
Bardzo często w projektowaniu logotypów widzę złe praktyki. Często za niską ceną logo idzie jakość, bo wykonane logotypy nie są przemyślane, są tworzone na tzw. Kolanie, na szybko, od szablonu, byle sprzedać jak największą ilość projektów. To prowadzi do tworzenia wielu podobnych i nie wyróżniających się projektów logotypów. Czasami naprawdę warto zainwestować trochę więcej czasu i pieniędzy w tworzenie znaku, o jakim marzysz Ty i Twoi odbiorcy. Dobre logo pomaga rozwijać firmę dużo szybciej, a odpowiedni projekt przyciągają odpowiednią grupę odbiorców.
Po wykonaniu logo, warto posiadać brand book, czyli księgę znaku, która określa jak powinno się stosować Twoje logo i jak dalej z nim postępować. To zapewni Ci, że Twoja dotychczasowa praca nie pójdzie na marne, bo nie będzie wątpliwości jak dany znak zastosować w każdej sytuacji.
Pamiętaj, że czasem warto złamać kilka zasad projektowania, ale tylko wtedy jeśli jest to spowodowane wartościami jakimi niesie za sobą dana marka lub produkt. Zamów logo u profesjonalisty i baw się dobrze przy projektowaniu Twojego nowego znaku!
Autor tekstu: Agnieszka Krasicka
Prowadzi firmę MALOF design, projektant graficzny, ilustrator, specjalista w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy.
Zdjęcia do artykułu: https://pixabay.com/